IAA România: Vom analiza toate căile de atac pentru stoparea efectelor OUG-Legea audiovizualului

IAA România: Vom analiza toate căile de atac pentru stoparea efectelor OUG-Legea audiovizualului
International Advertising Association (IAA) România spune, într-un comunicat remis MEDIAFAX, că OUG de modificare a Legii audiovizualului a fost publicată în Monitorul Oficial fără consultarea industriei, precizând că prin această Ordonanță autoritățile afectează un sector de afaceri 100% privat.
Publicat: 13/04/2013, 13:49
Actualizat: 28/07/2014, 23:15

International Advertising Association (IAA) România spune, într-un comunicat remis MEDIAFAX, că OUG de modificare a Legii audiovizualului a fost publicată în Monitorul Oficial fără consultarea industriei, precizând că prin această Ordonanță autoritățile afectează un sector de afaceri 100% privat.

„Promovarea unui astfel de text legislativ fără consultarea industriei și fără a ține cont de solicitările de dialog pe care IAA România le-a transmis în ultimele 4 luni constituie un fapt fără precedent și foarte grav. Este pentru prima dată când autoritățile intervin în mod direct afectând un întreg sector de afaceri 100% privat și care funcționează pe baza unor practici de business corecte și comune în peste 95% din țările lumii. IAA România va analiza toate căile legale de atac pentru stoparea efectelor acestei ordonanțe”, se spune, în comunicatul remis sâmbătă, agenției MEDIAFAX, de către IAA România.

Guvernul a modificat, prin Ordonanță de Urgență, Legea audiovizualului, stabilind reguli stricte pentru achiziționarea de spațiu publicitar televizat, care „nu poate fi făcută de un intermediar decât în numele și pe seama beneficiarului final”.

Potrivit Ordonanței de Urgență a Guvernului (OUG), publicată vineri în Monitorul Oficial, după articolul 29 din Legea audiovizualului actuală, care stabilește condițiile pe care trebuie să le respecte comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media, se introduce un articol nou, potrivit căruia „orice achiziționare de spațiu publicitar televizat nu poate fi făcută de un intermediar decât în numele și pe seama beneficiarului final al publicității televizate”, iar orice oferte de preț pentru achiziționarea publicității televizate, prezentate de acești intermediari, vor fi „în mod obligatoriu confirmate în prealabil în scris cu radiodifuzorul”.

„În scopul obținerii acestei confirmări, intermediarii vor prezenta radiodifuzorilor mandatele scrise acordate de beneficiarii finali ai publicității televizate pentru care solicită ofertele de preț”, se mai spune în Ordonanță.

Plata se va face direct către radiodifuzor de către beneficiarul final al publicității televizate, în baza facturii emise de radiodifuzor către beneficiar, iar „orice rabat sau avantaj tarifar, indiferent de natura acestuia, acordat de către radiodifuzor, trebuie să figureze pe factura emisă beneficiarului final al publicității televizate”.

De asemenea, Ordonanța prevede că intermediarii nu pot primi altă plată sau contraprestație decât „cea care le este plătită de către beneficiarul final al publicității televizate în vederea remunerării serviciilor prestate și nici vreun avantaj material, indiferent de natura acestuia, din partea radiodifuzorului”.

Orice act juridic încheiat cu încălcarea dispozițiilor acestui articol este nul, se mai spune în Ordonanță.

În OUG se mai spune că Legea audiovizualului este modificată și completată, având în vedere obiectivele propuse de Guvern „de stimulare a dezvoltării economiei românești”, în cadrul cărora se înscrie și dezvoltarea pieței audiovizuale din România, prin încurajarea producției locale de televiziune, a investițiilor în programe locale, asigurarea de locuri de muncă și dezvoltarea de activități economice în beneficiul pieței de servicii audiovizuale din România.

Un alt obiectiv menționat în OUG este combaterea „corupției manifestate la nivelul achiziției de spațiulu publicitar media, precum și necesitatea combaterii sistemelor netransparente și anticoncurențiale în acest domeniu, care afectează în egală măsură activitatea stațiilor tv și dreptul publicului la informații corecte și de calitate”.

De asemenea, în OUG se spune că Executivul a luat în considerare „consecințele negative asupra domeniului audiovizual, derivând din lipsa unor mecanisme legislative eficiente de eliminare a corupției și a practicilor netransparente în acest domeniu, care s-ar perpetua și s-ar amplifica în cazul neadoptării urgente a unor reglementări clare menite să asigure un climat concurențial corect și respectarea dreptului publicului român la producții audiovizuale de calitate”.

Guvernul mai spune că aceste elemente vizează „interesul general public și constituie o situație extraordinară și de urgență a cărei reglementare nu poate fi amânată”.

OUG este semnată de premierul Victor Ponta și contrasemnată de ministrul pentru Societatea Informațională, Dan Nica, de ministrul Finanțelor Publice, Daniel Chițoiu, și de ministrul delegat pentru buget, Liviu Voinea.

Ordonanța de Urgență de modificare a Legii audiovizualului este publicată în Monitorul Oficial la mai puțin de cinci luni de la momentul în care un proiect de OUG care avea același prevederi în cazul intermedierii achiziției de spațiu publicitar TV a fost aspru criticat de International Advertising Association România (IAA România) și de Uniunea Agențiilor de Publicitate din România.

Nemulțumirile au fost cu atât mai mari cu cât purtătorul de cuvânt al Guvernului, Andrei Zaharescu, a anunțat inițial că proiectul de OUG a fost adoptat de Executiv. Ulterior, premierul Victor Ponta a declarat public că OUG care modifică Legea audiovizualului nu a fost publicată în Monitorul Oficial pentru că ministerele Justiției și Finanțelor trebuie să dea forma finală a acesteia, în urma deciziei Guvernului de a se scoate din ordonanță toate referirile la Consiliul Național al Audiovizualului (CNA).

La momentul respectiv, IAA România a spus, într-un comunicat remis MEDIAFAX, că proiectul de Ordonanță de Urgență de modificare a Legii audiovizualului „este de natură să afecteze în mod negativ funcționarea normală și competitivă a industriei de marketing, media și comunicare”, cerând Guvernului consultări pe acest document.

Și Uniunea Agențiilor de Publicitate din România (UAPR) și-a exprimat, într-un comunicat remis MEDIAFAX, nemulțumirea față de decizia Guvernului de a aproba ordonanța de urgență (OUG) care modifică Legea audiovizualului nr. 504/2002. „Suntem consternați că ordonanța de urgență a trecut într-o manieră netransparentă, în timpul ședinței de guvern de marți”, a declarat Radu Florescu, președinte al Uniunii Agențiilor de Publicitate din România.

Totodată, Răsvan Popescu, președinte al Consiliului Național al Audiovizualului (CNA) la momentul respectiv, a declarat că Ordonanța adoptată de Guvern pentru modificarea Legii audiovizualului ține cont de unele observații făcute de CNA, existând însă și aspecte asupra cărora se mai poate reflecta atunci când Ordonanța va fi dezbătută în Parlament.

De asemenea, unii membri ai CNA, între care Narcisa Iorga, Valentin Jucan, dar și Ioan Onisei, Gelu Trandafir și Mircea Deacă (ultimii trei nemaifiind în prezent membri ai Consiliului, n.r.) au declarat, într-o conferință de presă, că prin modificarea Legii audiovizualului Consiliul eate „tras pe linie moartă”. Aceștia au mai spus că, prin adoptarea aceastei OUG, Legea transparenței publice nu a fost respectată, întrucât proiectul Ordonanței nu a fost suspus consultării publice.

Sorry, there are no polls available at the moment.
Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
Finală Elena Lasconi - Călin Georgescu, la prezidențiale? Ce arată datele acum despre Ciolacu
Legătura neștiută dintre Călin Georgescu și Elena Lasconi! Dezvăluirea făcută de Dan Diaconescu
FOTO. Jaqueline Cristian, imagini fabuloase în costum de baie
Cum a ajuns Ion Iliescu primul președinte al României democrate. Istoria marcată de minciuni, proteste...
Ce se întâmplase cu Gabriel Cotabiță în ultimele luni! Declarațiile făcute de soția lui cu...
Cum a funcționat rețeaua uriașă și sofisticată construită pe Tik Tok pentru Călin Georgescu, pe...
George Simion susține că a intrat în turul 2 și acuză „manipularea prin sondaje toxice”....
Ce legătură are Vladimir Putin cu Cătălin Georgescu? Presa din Rusia EXULTĂ după victoria năucitoare
Cum se menține în formă Cristela Georgescu, la 54 de ani! Soția lui Călin Georgescu...
Rezultate parţiale alegeri prezidenţiale. Elena Lasconi măreşte diferenţa faţă de Marcel Ciolacu, care a căzut...
Șoșoacă despre Călin Georgescu: E un...
Elena Lasconi, prima reacție după ce a intrat în cel de-al doilea tur al alegerilor...
Cum a reușit 'meteoritul' Călin Georgescu să fie numărul 1! Explicația unui specialist în social...
Verificarea ITP, în continuare blocată. RAR a anunțat când se va remedia problema
Alegeri prezidenţiale 2024, turul I. Rezultate parţiale. Elena Lasconi, 19,17% - Marcel Ciolacu 19,15%. Aproape...
ADEVĂRUL despre România în Al Doilea Război. „Am avut norocul să...”
Dezvăluirea momentului despre Călin Georgescu. Dan Diaconescu aruncă bomba. Nu știa nimeni
Controverse după moartea lui Silviu Prigoană: Copiii minori ar fi fost sedați de frații mai...
Cum a apărut Ilinca Simion la o secție de votare din București. George Simion a...
Călin Georgescu, prima reacție după exit poll-urile de la închiderea urnelor: „Poporul român a ales...
Oana Roman, mesaj trist despre moartea prietenilor ei, Gabriel Cotabiță și Marius Bațu. „Bucurați-vă, fraților,...
Gabriel Cotabiță, înmormântat fără fast, într-un cadru restrâns, similar cu ceremonia lui Silviu Prigoană
BANCUL ZILEI. Ajunge BUBULINA acasă și își găsește bărbățelul prin bucătărie: - Vai, ce surpriză!
Secretul ochilor în picturile lui Amedeo Modigliani. „Atunci când îți voi cunoaște sufletul, îți voi...